12 najpiękniejszych wodospadów Islandii

Z krótkiego opisu o autorach tego bloga możecie dowiedzieć się, że prawie pół roku spędziliśmy na Islandii. Co prawda pojechaliśmy do pracy, ale po pierwszej wypłacie, wobec piękna tego kraju, postanowiliśmy zakupić samochód i tak kawałek po kawałeczku stopniowo zwiedzać całą wyspę. Dzisiejszym postem rozpoczynamy naszą serię wpisów o Islandii, a na pierwszy rzut idą wodospady. Islandia to raj dla miłośników wodospadów dlatego postanowiliśmy stworzyć subiektywny ranking tych największych i najpiękniejszych, które udało nam się zobaczyć. Te mniejsze, równie urokliwe, które znajdują się tuż przy drodze, w pewnym momencie już przestajesz liczyć i fotografować. Jest ich na prawdę sporo. Natomiast do tych większych i najpopularniejszych wodospadów często trzeba podejść dłuższy lub krótszy kawałek od parkingu, ale na prawdę warto włożyć tę odrobinę wysiłku dla tych niesamowitych cudów natury. Z resztą przekonajcie się sami! 🙂

Selfoss

Położony na północy, pierwsza z trzech kaskad na rzece Jökulsá á Fjöllum (pozostałe to kolejno Dettifoss i Hafragilsfoss). Wysokość: 10 m. Podeszliśmy do niego od strony zachodniej, gdzie niestety widok mieliśmy ograniczony.

Gufufoss

Uroczy wodospad w Fiordach Wschodnich.19 m wysokości i 5 m szerokości. Nie należy do najpopularniejszych, w Internecie i przewodnikach nie znajdziemy o nim zbyt wielu informacji, ale na szczęście zauważyliśmy go na mapie, znaleźliśmy i bardzo nam się spodobał.

Hafragilsfoss

Położony jest poniżej wodospadów Selfoss i Dettifoss. Od strony wschodniej podjechać można do niego drogą czerwoną, niczym na Marsie. Wysokość: 27 m, szerokość: 90 m.

Hengifoss

Położony na rzece Hengifossa, trzeci pod względem wysokości, spływa ze ściany skalnej o wysokości 128 m, tworzonej przez warstwy lawy i gliny. Wodospad ten jest jedną z popularniejszych atrakcji wschodniej Islandii. Do przyczajonego w skałach Hengifossa prowadzi szlak, którego przejście zajęło nam ok. 45 min. Po drodze mijamy również mniejszy wodospad Litlanesfoss.

Svartifoss

Wodospad znajdujący się na południu, na terenie Parku Narodowego Vatnajokull (filia Skaftafell) i zasilany wodami z lodowca Svinafellsjokull, mierzy 25 m. Otoczony jest niesamowitymi bazaltowymi kolumnami, wyglądającymi jak organy. Z parkingu prowadzi do niego nietrudny szlak.

Glymur

Najwyższy wodospad Islandii – mierzy 198 m. Znajduje się na południowym zachodzie i wypływa z rzeki Botnsa. Ukryty w dolinie Botnsdalur i otoczony stromymi ścianami skalnymi spada do głębokiego kanionu. Odległość z parkingu do punktu widokowego to ok. 3 km. Miejscami trzeba złapać się liny czy przejść przez strumień po kłodzie i kamieniach. Trasa jest więc wymagająca, ale też ekscytująca, a po drodze czekają nas dodatkowo piękne widoczki.

Gullfoss

Złoty wodospad, na rzece Hvítá, wchodzący w skład tzw. Złotego Kręgu (Golden Circle) na południowym-zachodzie kraju. Składa się z dwóch prostopadłych do siebie kaskad – ta położona wyżej ma 11 m, druga 21 m.

Goðafoss

Czyli „wodospad bogów”. Z tablicy informacyjnej przy wodospadzie dowiadujemy się, iż nazwa związana jest z historycznym wydarzeniem, jakim było przyjęcie przez Islandię chrześcijaństwa w 1000 r. Symbolicznym aktem porzucenia pogaństwa było wrzucenie posągów pogańskich bożków w nurt wód wodospadu. Goðafoss znajduje się na północy kraju, na rzece Skjálfandafljót. Jego wymiary to 12 m wysokości i 30 m szrokości.

Dynjandi (lub Fjallfoss)

Piękny, wielokaskadowy wodospad, który widać z drogi już z oddali. Czwarty w naszym rankingu i czwarty na Islandii pod względem wysokości. Największy w Fiordach Zachodnich, zasilany wodami rzeki Dynjandisá. Wysokość: 100 m.

Seljalandsfoss

Piękny wodospad na rzece Seljalandsa, otoczony zielenią. Nie jest ani najwyższy (mierzy 60 m wysokości), ani najszerszy, ale posiada jedną wyjątkową cechę, która go wyróżnia – możliwość przejścia za ścianą wody. Wrażenia są niesamowite, trzeba tylko uważać na śliską i niezbyt dobrze zabezpieczona drogę prowadzącą za wodospad. Ciężko też zrobić sobie zdjęcie sam na sam ze ścianą wody ze względu na dużą popularność tego miejsca i dużą ilość turstów, którzy chcą sobie zrobić bajeranckie fotki. Niemniej jednak da się i warto wykazać się cierpliwością. Seljalandsfoss znajduje się na południu, niedaleko słynnego Skogafoss.

Skogafoss

Szeroki na 25 m i wysoki na ponad 60 m, położony na rzece Skoga. Jedno z najpiękniejszych miejsc Islandii. Ostro dyskutowaliśmy z Gracjanem czy Skogafoss powinien znaleźć się na 1 czy na 2 miejscu w naszym rankingu i nadal mamy wątpliwości. Mieliśmy to szczęście, że w dniu naszej wycieczki po południowej części wyspy, gdzie też znajduje się Skogafoss, pogoda dopisała na szóstkę. Dzięki bezchmurnemu niebu i promieniom słonecznym mogliśmy obserwować podwójną tęczę, z której słynie wodospad. Dodatkowo, w drodze powrotnej do domu, zatrzymaliśmy się raz jeszcze pod Skogafossem, tym razem żeby przespać noc na polu kempingowym, które znajduje się u stóp tego cudeńka. Chyba nie miałam w swoim życiu piękniejszego widoku zaraz po przebudzeniu. Żeby się dobudzić, podeszliśmy pod wodospad, który zrosił nasze twarze orzeźwiającą mgiełką, a następnie wyszliśmy na taras widokowy, który znajduje się na szczycie wodospadu. Skogafoss jest również jednym z wielu islandzkich miejsc wykorzystanym przez filmowców, bowiem wystąpił niedawno w serialu „Wikingowie”. Nic dziwnego, że Floki myślał, że trafił do krainy bogów.

Dettifoss

Jak to mówią, najpotężniejszy wodospad w Europie. 44 m wysokości, 100 m szerokości i przelewające się ogromne masy wody. Można dojechać do niego z dwóch stron. Nam Dettifoss bardziej podobał się od strony zachodniej, ale za to od strony wschodniej można zobaczyć tego bydlaka w całej okazałości, od góry do dołu. No i tutaj kręcono też pierwszą scenę filmu „Prometeusz”. Od zachodu nie widać co jest na dole wodospadu, nie widać jak ściana wody uderza o rzekę, widać za to mgięłkę, powstałą w wyniku rozpryskiwania się mas wody o powierzchnię rzeki. Mgiełka cudownie unosi się w powietrzu i zrasza wszystko dookoła. Także trzeba uważać żeby się nie poślizgnąć. Generalnie jedno z najwspanialszych miejsc w Islandii, robi mega wrażenie i budzi respekt!

Comments

1. Ewka says:

Pokazaliście wspaniałe cuda natury. Aż chce sie tam jechać. Ciekawa jestem co macie jeszcze w zanadrzu. Będę śledzić waszą mapę. Pozdrawiam

2. Ewka says:

Wspaniale pokazaliście cuda natury. Aż chce się tam jechać. Każdy kto lubi podróże na pewno odwiedzi Islandię. Czekam na dalsze Wasze podróże na mapie. Powodzenia

• Następny Przystanek Na Mapie says:

Dzięki! Zatem zapraszam do śledzenia bloga, bo kolejne posty są już w drodze 🙂 Mam nadzieję, że zainspirujemy do odwiedzenia Islandii 🙂